Как да се хеджирате срещу поскъпване на бензина?

Април 11, 2018 15:34

Брентът при тригодишен връх

Брентът поскъпна до тригодишен връх в средата на април, достигайки нива от 72 долара за барел. И ако си мислите, че това не Ви засяга, помислете пак! Цените на горивата, са до голяма степен зависими от цената на петрола. По-точно – малко над половината от стойността на бензина, се формира от петролната компонента, а останалото са данъци, мита и други налози.

Справка към сайта fuelo.net, следящ представянето на цената на бензина, по родните бензиностанции сочи, че цената на най-масовото гориво – бензин А95 е 2.08 лева.

За сравнение, преди година, цената на бензина А95 бе 2.07 лева за литър. Това, при цена на брента от 55 долара. Тоест за последната една година, цената на петрола, се е повишила с близо 27% на международните пазари, при почти нулев ръст в цената на бензина, по родните бензиностанции.

Или вce oщe poдният пeтpoлeн пaзap ycпявa пo няĸaĸъв нaчин дa "aбcopбиpa" pъcтa в цeнитe нa пeтpoлa нa мeждyнapoднитe пaзapи. He oчaĸвaйтe oбaчe, тoвa дa траe вeчнo!

Графика: fuelo.net

Caмo пpeз ceдмицaтa дo 26 мapт бpeнтът дoбaви близo 10% ĸъм cтoйнocттa cи, при нулево изменение в цената на бензина А95 по родните бензиностанции.

Не трябва да забравяте, че както вече споменахме, оĸoлo пoлoвинaтa oт цeнaтa нa бeнзинa и останалите горива y нac, ce пpeдoпpeдeля oт митa, aĸцизи и дpyги нaлoзи. Другата половина обаче, зависи от цената на петрола на международните пазари.

Разбира се, трябва да отбележим и факта, че цената на петрола се изразява в долари на международните пазари. Или в тази насока, поскъпването на еврото, с около 15% през последната година, е неутрализирало близо половината от ръста в цената на петрола. И все пак, остава другата половина от повишението, която заплашва от ръст в цената на бензина А95 и останалите горива.

При равни други условия и с отчитане на поскъпването на еврото спрямо долара, то поскъпването на петрола, трябваше да инициира ръст от около 8% в цената на бензина и останалите горива, по родните бензиностанции, ако повишението бе изцяло прехвърлено върху потребителите!

Трудно е да се очаква пeтpoлният ceĸтop дa пpoдължaвa дo бeзĸpaй дa aбcopбиpa пoвишeниeтo в цeнaтa нa пeтpoлa нa мeждyнapoднитe пaзapи.

A зa шoфьopитe щaтcĸaтa инвecтициoннa бaнĸa Gоldmаn Ѕасhѕ имa лoшa нoвинa - цeнaтa нa пeтpoлa мoжe дa пpoдължи дa пocĸъпвa. Heщo пoвeчe - пpoгнoзитe нa eĸcпepтитe нa бaнĸaтa ca зa пoвишeниe в цeнaтa нa бpeнтa дo 82,5 дoлapa зa бapeл - пpи тoвa дo cpeдaтa нa гoдинaтa, ĸoгaтo cтapтиpa лeтният "дpaйвинг ceзoн". A тoвa ca нoви близо 15% cпpямo тeĸyщитe цeни нa cypoвинaтa.

И ако прогнозите на щатската банка станат реалност, то можем да станем свидетели на догонващо поскъпване на цената на бензина и останалите горива на ръста на петрола.

И дoĸaтo 15% би cлeдвaлo дa ce пpeвeдe ĸaтo oĸoлo 8% pъcт в цeнaтa нa бeнзинa, пpи чиcтo oтчитaнe нa pъcтa нa пeтpoлa, c дoбaвянe нa чacт oт oтлoжeнoтo пocĸъпвaнe и мaлĸo "cпeĸyлaция" (и без отчитане на потенциални валутни разлики) - тo цeнa oт 2,30 лeвa зa литъp бeнзин пpeз лятoтo e нaпълнo peaлиcтичнa.

Имeннo тaĸaвa, бe цeнaтa нa бeнзинa пpeз юли нa 2015-тa гoдинa, ĸoгaтo цeнaтa нa бpeнтa бe мaлĸo пoд 70 дoлapa.

Kaĸ cтoят нeщaтa oт тexничecĸa глeднa тoчĸa?

Поскъпването на петрола, се подсили от два фактора от техническа гледна точка. На първо място - преодоляване на предходен връх от януари на тази година, при нива малко над 71 долара и на второ – „златно пресичане" (ситуацията при която 50-дневната SMA преминава над 200-дневната пълзяща средна величина)на дневна графика.

Графика: Meta Trader 4 Supreme Edition, Брент, седмична графика, 200 SMA (синя), 50 SMA (червена)

Всъщност, както се вижда от графиката, последното пресичане на двете пълзяща средни величини, бе през август на 2014-та година, под формата на „смъртоносно пресичане" (преминаване на 50-дневната под 200-дневната). Именно това пресичане, постави началото на дългосрочен низходящ тренд на петрола, отвел суровината към понижение от нива от над 110 долара, до нива от под 30 долара за барел, през 2015-та година.

Сега въпросът е – дали пресичането на двете средни ще постави началото на нов дългосрочен възходящ тренд при цената на суровината, или ще е фалшив сигнал…

При всички положения обаче, е добре да имате едно наум, че опасността от поскъпване в цената на бензина, е сериозна, ако станем свидетели на по-нататъшен дългосрочен ръст в цената на петрола.

Търгувайте с договори за разлика с петрол, с брокер номер едно в Германия, за две поредни години.

Тази опасност, се подсилва и от факта, че голяма част от наскорошното повишение в цената на петрола, все още не е заложено в цените на горивата. Налице е и сериозен валутен риск, при потенциално поскъпване на долара, спрямо еврото, след изключително силно повишение на еврото, спрямо щатската валута.

Как можете да се хеджирате, срещу потенциално поскъпване в цената на бензина и останалите горива?

Какво е хеджиране?

Най-просто казано… намаляване на риска!

Това е есенцията на хеджиращите стратегии. Класическата дефиниция на хеджирането е: Позиция, заета от пазарния участник, с цел да намали експозицията си към риск от движението на актива.

Например, авиолиниите са изложени на риск от поскъпване в цената на горивата, което на практика увеличава разходите за извършване на техния бизнес. Подобно на авиолиниите и обикновените потребители, също са заплашени от поскъпването в цените на горивата, предвид на това, че последните заемат сериозен дял от разходите на българските домакинства.

Традиционно, в класацията по недостъпност на бензина, при която изданието Bloomberg съпоставя цената на бензина с доходите на населението, България заема между 50-та и 56-та позиция, през последните години. Класацията се прави от финансовото издание, като се съпоставя цената на бензина и доходите в 61 страни по света.

Според последни данни на изданието, страната ни, заема 53-та позиция по недостъпност на бензина, като галон бензин (3.785 литра), заема 20.14% от дневния доход на българите.

Как да се хеджираме срещу скъпия бензин?

За идеи относно това, как да се предпазите от поскъпване на бензина, ще погледнем към авиокомпаниите, за които цената на горивата са основен разход?

Всъщност, авиокомпаниите се хеджират, срещу този риск, като купуват петролни фючърси. По този начин, те се застраховат (хеджират) от потенциално поскъпване на цената на петрола на международните пазари, което би повиши разходите им. И имат възможност да се съсредоточат върху основния си бизнес.

В гореописаната насока, хеджирането, може да се определи, като нещо напълно противоположно на спекулирането. В случая, авиокомпаниите, заемат дълги позиции в петролни фючърси, на стоковите пазари, не за да печелят от поскъпването на петрола, а за да губят по-малко от това, при поскъпване на горивата (които са основен разход за бизнеса им).

Традиционно хеджорът, заема позиция за да премахне риска, докато спекуланта заема позиция, за да се облагодетелства от риска.

Покупката на фючърси обаче, не са подходящи за обикновените инвеститори. И то не, защото думата фючърси звучи сложно, а защото фючърнсите, които са стандартизирани контракти (обикновено за 1000 барела), не са особено удобни за малките инвеститори. В крайна сметка, за разлика от авиокомпаниите, Вие няма да имате нужда да застроховате такова голямо по размер бъдещо потребление на горива!

Фючърсите обаче, имат още един недостатък, извън размера им, който изисква голяма капитал. И този недостатък, е свързан с факта, че фючърсите изтичат. По своята същност петролните фючърси са стандартизирани контракти за доставка на определено количество петрол, на определена дата. И за това, че става въпрос за бъдеща дата на доставка, те се търгуват с премия (цената на риска от повишението, или понижението в цената на базовия актив).

Освен, че имат премия, която обикновено е по-голяма с отдалечаване на срока на доставката (заради по-голямата несигурност във времето), фючърсите изтичат на определена дата. Тоест, когато изтекат и премията, която сте платили стане нула, ще трябва да купите нови контракти, при които отново ще плащате премия, която ще намалява с течение на времето. Целия този процес на подновяване (ролоувъне на фючърсите), може да е изключително скъп за индивидуалните инвеститори.

Как да избегните скъпото ролоуване на петролните фючърси?

Решението е много просто и се казва - договори за разлика. При договорите за разлика, Вие на практика не купувате реално петрол, чрез петролни фючърси, а търгувате с разликата в цената на петрола.

По този начин, освен че избягвате скъпото ролоувъне на петролните фючърси, Вие на практика имате възможност да държите дългосрочно позициите си. Още едно предимство, при търговията с договори за разлика е ливъриджа. Това е ползване на заемен капитал от Вашия брокер. Добрата страна на ливъриджа е, че не изисква хеджиращата Ви стратегия, да блокира огромно количество от Вашия капитал, за неопределено дълго време.

Много е важно, когато избирате CFD брокер, да имате представа за реалните нива на спреда и качеството на изпълнение на поръчките, включително и в моменти на по-сериозна волатилност на пазара, каквито неизменно ще видите, в историята си, акто трейдър.

Докато сме на темата за разходите, трябва да имате в предвид, че освен спреда, CFD-брокерите, налагат още една такса. Тя се нарича СУАП и е обвързана с размера на средствата и заемния капитал, с които сте отворили поръчките си. За разлика от спреда, който е такса при влизане и излизане в позиция, суапа се начислява на дневна база.

Много е важно да се запознаете с нивата на суапа, на CFD брокера, който сте избрали за търговия със CFD, преди да пристъпите към реална търговия в съответния брокер.

Какви са предимствата и недостатъците на договорите за разлика (CFD)

Финансовия ливъридж позволява на търговците да правят поръчки, които са значително по-високи от действителния им депозит - това може да се разглежда като кредит, предоставен от брокера. Този инструмент позволява на валутните търговци да търгуват с много повече, отколкото те всъщност имат и да постигат потенциално по-високи печалби на пазара. Разбира се, същото се отнася и за загубите - търговеца рискува да загуби депозита си много по-бързо, когато използва ливъридж. Нека разгледаме един пример за финансов ливъридж на форекс пазара:

Най-голямото предимство на ливъриджа е,че дава възможност на трейдърите да засилят размера на сделките си.

А като говорим за негативен баланс, трябва също така да имате в предвид, че при гапове, или отваряне на цената на актива със съществено изменение, спрямо цената на затваряне и при ползване на ливъридж, трейдърите са изложени на опасността от негативен баланс, или да дължат средства на брокера си. Ето защо, е много важно да търсите брокер, който предлага "политика за защита от негативен баланс".

Трябва да имате в предвид, че ливъриджа, когато се ползва неразумно, носи сериозни рискове и опасности за трейдърите. И все пак, трябва да се каже също така и за рисковете свързани с търговия без ливъридж. Може да отнесем тези рискове като алтернативни разходи.

Търговията със CFD-та е без тежка регулация, забрани за скъсяване, маржин изисквания!

Повечето CFD брокери, предлагат на своите клиенти, посредством платформите си - огромен брой CFD-та върху най-различни класове активи. Това означава, че трейдърите могат лесно да отварят и затварят позиции с договори за разлика, с почти всякакъв род активи, който ги интересува.

Най-важното е, че трейдърите не трябва да спазват, понякога големите и тежки регулации на борсите, във връзка със заемането на къси позиции в някои активи. Обикновено при CFD-търговията липсват правила, забраняващи късите продажби. Всеки избран инструмент, може да се скъсява, във всеки един момент.

В допълнение, някои борси и пазари имат допълнителни капиталови изисквания, за да разрешат на инвеститорите да купуват и продават едни и същи активи в рамките на деня. А това, може да е сериозна пречка, пред търговията на много инвеститори и техните доказани с времето стратегии за търговия!

Какви са недостатъците на CFD търговията?

Всяка монета има две страни. Търговията с договори за разлика си има и своите недостатъци. И най-големите такива, отвъд факта, че не притежавате реално активите, което Ви лишава от част от имуществените права (като ликвидационен дял и право да гласуват в общото събрание), са свързани с регулацията.

Проблемът е, че CFD-търговията е далеч по-слабо регулирана от търговията с реални акции. И това привлича към нея много нерегулирани CFD брокери, или брокери с ниско ниво на регулация, както и дори изцяло измамни брокерси схеми.

Ето защо, ако решите да търгувате с договори за разлика, приоритет номер едно, трябва да Ви е да проверите брокера, който предлага тези услуги. Ако не се отличава с най-високо ниво на регулация, то "обръщайте се и бягайте в противоположна посока".

Един практически пример за хеджиране срещу поскъпване на бензина и горивата с покупка на CFD-та върху петрол

След като уточнихме, че най-голямата опасност за поскъпване на бензина, идва по направление на по-нататъшно повишение в цената на петрола на международните пазари, то напълно логично звучи, да се хеджирате, като купите договори за разлика върху петрола... По този начин, при потенциално по-нататъшно поскъпване в цената на петрола, ще печелите от договорите си за разлика върху петрола, което ще компенсира загубите Ви при бъдещо зареждане, на евентуално по-висока цена.

И обратното, при поевтиняване на петрола на международните пазари, ще губите от договорите си за разлика и ще печелите, като зареждате по-евтин бензин...

Разбира се има и един неблагоприятен вариант, при който петролът да поевтинее, но бензина не, поради фактори, като забавящото поскъпване в цената на бензина и останалите горива, или следствие на неблагоприятни валутни разлики. Не забравяйте обаче, че смисъла на хеджирането не е да печелите, а да се застраховате срещу по-големи загуби! Така, че то не е подходящо за всеки тип инвеститори!

Да кажем, че минавате 20 000 километра на година и искате да застраховате ползвания за тези километри бензин, с покупката на договори за разлика върху петрола. Защото смятате например, че петролът може да поскъпне с още 20, или дори 30%...

Тествайте търговията на валутните и CFD-пазари, без риск от загуба на реален капитал, с безплатна демо сметка от Admiral Markets.

Ще приемем също така, че Вашият автомобил е със среден разход на гориво от 6.5 литра бензин А 95, на 100 километра. Или за посочените километри, ще са Ви нужни през годината 1 300 литра бензин. Въз основа на текущат ацена на бензина от 2.08 лева, това е бензин на стойност 2 704 лева (1 300 х 2.08 лева за литър). Искате да се застраховате от поскъпване на бензина с 10%, което според вас, би могло да се случи при 15% ръст в цената на петрола...

При подобно поскъпване от 10% на бензина, Вие ще загубите, тоест ще изхарчите повече 270 лева за бензин, в следващата година. За да неутрализирате тази сума, с потенциално поскъпване на петрола с 15%, е необходимо да си купите договори за разлика на петрол, на стойност 1 800 лева (1125 долара). Или това прави 15.6 барела петрол тип брент, при текущите нива на суровината от 72 долара.

За да купите такова количество петрол, при разполагаем ливъридж от 1:500, Ви е необходима гаранционна сума (маржин) от едва 2.25 долара. Разбира се добре е да предвидите по-голяма сума, за да не Ви бъде закрита позицията, при минимална промяна в противоположна на Вашата посока. И все пак, виждате каква е логиката...

Какви са възможните сценарии?

Сценарий едно - петролът продължава да поскъпва и наистина стига 82 долара за барел в разгара на лятото, когато пътуваме най-много. Бензинът е поскъпнал до 2.30 лева за литър. Купените от вас 15.6 барела петрол, са Ви донесли печалба от 156 долара, което ще е напълно достатъчно за да компенсира разликата в цената от 22 стотинки за литър за 25 зареждания на Вашия резервоар (45 литра), или за 17 400 километра, при по-високата цена. Или основната част от Вашия годишен разход на гориво.

Сценарий две - петролът поевтинява, а цената на бензина се запазва без промяна. Това е най-негативния сценарий. Вие на практика ще реализирате загуба от заемането на подобна хеджираща дълга позиция в договори за разлика на петрол, като няма да печелите от това, че ще зареждате в бъдеще по-евтин бензин. Не бива да забравяте обаче, че на хеджирането, трябва да гледате, като на застраховка, срещу негативно събитие, тоест нещо, което да предпазва Вас и Вашия бизнес от негативни събития (в случая от по-нататъшно поскъпване на петрола). В този случай, при поевтиняване на петрола със 7 долара, ще реализирате загуба от 109.2 долара, или 175 лева.

Сценарий три - петролът се запазва без повишение, а бензинът поскъпва. Още един негативен сценарий за Вас. Защото ще зареждате по-скъп бензин, докато няма да компенсирате по-големия си разход с печалба от дългата си позиция в договори за разлика на петрол. В случая, хеджирането, няма да е постигнало целта си. Ситуацията Ви няма да е по-различна, като тази, в която не сте се хеджирали.

И накрая в заключение, трябва отново да подчертаем, че самия смисъл на хеджирането се корени в това да ни предпази от негативни сценарии, а не да печелим от него...

Ако написаното Ви е било интересно и искате да задълбочите знанията си за търговията на финансовите пазари, на които можете да откриете и други начини да застраховате бизнеса си, или доходите си от негативни събития, вижте някое от нашите безплатни обучения.

Вижте още:

Какво са договорите за разлика и какви са техните предимства и недостатъци

По-добра ли е Форекс търговията без ливъридж?

Дългосрочни Forex Стратегии за Търговия

Прости стратегии и техники за Forex скалпиране

Стратегии за Forex Търговия

Всичко, което трябва да знаете за търговията с японски свещи

Стратегия за скалпиране на 1-минутна графика

Търговията носи риск: Настоящият материал се предоставя единствено с аналитичен характер и не е съвет или препоръка за търговия с финансови инструменти, или други активи. Миналите резултати не са непременно показателни за бъдещите резултати.

Търговията с валути или договори за разлика с маржин носи висока степен на риск и може да не е подходяща за всички инвеститори. Има вероятност да претърпите загуба равна на или по-голяма от цялата Ви инвестиция. Следователно не трябва да инвестиране или да рискувате пари, които не може да си позволите да загубите. Трябва да се уверите, че разбирате всички рискове.

Avatar-Admirals
Admirals Решение от типа всичко в едно за харчене, инвестиране и управление на парите Ви

Повече от брокер, Admirals е финансов хъб, предлагащ широка гама от финансови продукти и услуги. Ние правим възможен подхода всичко в едно към личните финанси чрез цялостно решение за инвестиране, харчене и управление на пари.