Историята на успех на Facebook... И как да станете част от нея!

Април 16, 2018 16:19

Историята на успех на Facebook

Историята на успеха на най-голямата социална мрежа в света – Facebook е класическа форма за успех в „силициевата долина". Стартирало в общежитията на Харвард, приложението роди един от най-богатите милиардер в света – в лицето на основателя си Марк Закърбърг.

Подобно на всяка история на успеха и тази не минава безпрепятствено и без скандали.

През 2003 година студентът Марк Закърбърг от Харвард прави програма, наречена „Face mash". Тя е била приложение, използващо снимките на състудентите на Закърбърг, хакнати от администрацията на колежа.

През първите четири часа след като става „онлайн", мрежата има вече 22 000 посещения, генерирани от 450 души. Няколко дни по-късно, приложението е забранено от администрацията вследствие на опасения за авторските права на снимките. Закърбърг е бил наказан, но не е изключен.

Малко по-късно на 4-ти февруари 2004 година той пуска приложението „The Facebook".

Шест дни по-късно трима, завършили университета – близнаците Камерън и Тайлър Уинкелвос, както и Дивия Нарендра – отправят претенции, че Закърбърг е получил от тях задание за проект с името HarvardConnection.com. Идеи, от които са били заимствани от младия студент за създаване на неговата социална мрежа.

Те завеждат и съдебни искания срещу Закърбърг. Следват дълги съдебни дела и извънсъдебно споразумение през 2008 година, което обезщетява тримата с 1.2 милиона акции на Facebook. Тези акции са били оценени на 300 милиона долара при първичното публично предлагане на социалната мрежа.

Само месец след пускането на мрежата вече близо половината от студентите на Харвард са ползвали The Facebook. До март на 2004 година мрежата се е разпространила и в други университети, сред които Йейл, Колумбийския Универеситет и Стамфорд.

Първите продажби на реклама в мрежата стават реалност само няколко месеца след пускането й онлайн, което свидетелства за огромния потенциал на проекта. Закърбърг напуска Харвард през 2004 година, като се заема да развива своя проект до голяма степен по подобие на Бил Гейтс.

В средата на 2004 година, Закърбърк наема основателя на Napster – Шон Паркър като пръв президент на компанията. Горе-долу по същото време компанията се позиционира в Пало Алто – сърцето на „силициевата долина".

Още тогава Марк Закърбърг често е можел да бъде видян в офиса си по шорти, бос или с бира в ръката. Същият месец, когато се мести в новия си офис, социалната мрежа получава и първото си външно финансиране в размер на 500 000 долара от известния инвеститор Питър Тийл.

През май на 2005 година Facebook набира и първия си по-сериозен капитал в размер на 13.7 милиона долара.

През 2006 година социалната мрежа пуска популярната опция "News Feed", където потребителите е можело да виждат какво правят приятелите им.

В края на 2007 година Закърбърг среща Шерил Сандберг по време на коледно парти, която тогава работи като мениджър в Google. Той успява да я привлече като оперативен директор в компанията си.

През 2009 Facebook се мести в малко по-голям офис, като до края на 2010 година вече регистрира трилион преглеждания на страницата на месец.

Бурното разрастване на компанията налага тя отново да се премести. Този път на много по-голямо пространство през 2011 година, използвано преди като централа на Sun Microsystems.

Социалната мрежа става водеща сила. Тя прави първично публично предлагане, в което набира 5 милиарда долара през май на 2012 година. В деня след първичното публично предлагане на компанията, Закърбърг се жени за дългогодишната си приятелка Пресила Чан.

Компанията предприема серия от придобивания на стартъпи, които биха могли по някакъв начин да застрашат доминацията й. През 2012 плаща 1 милиард долара за стартъпа Instagram, разполагащ с над 400 милиона потребителя.

На 10 февруари 2014 година, вече на 10 години, социалната мрежа се посещава от 1.23 милиарда души по света всеки месец.

През декември на 2015 година Закърбърг обяви, че основава заедно със съпругата си фондацията Chan Zuckerberg Initiative, която ще получи 99% от богатството му. Сумата ще се насочи към това да се промени света.

В основата на успеха на социалната мрежа, разбира се, стои една личност – един гений. Става въпрос за Марк Закърбърг. Той е пример за това как, ако вярвате в една идея и имате визия за бъдещето, може да постигнете всичко.

Facebook се превърна в това, което е (най-голямата социална мрежа в света), благодарение на серия от придобивания

Най-голямата социална мрежа в света – Facebook закупи приложението за инстантни съобщения WhatsApp за сумата от над 20 милиарда долара в едно от най-големите придобивания в технологичния сектор.

Когато сделката бе осъществена през 2014 година, тя срещна много критики и присмех от страна на анализаторите. Мобилното приложение разполагаше с приходи от малко над 10 милиона долара и значителен по обем разходи, като на практика бе на загуба от от близо 140 милиона долара.

Тествайте търговията с акции на Facebook, без риск от загуба на реален капитал, с безплатна демо сметка от Admiral Markets.

С други думи, дори и вашите инвестиции на фондовите пазари, да не са най-добрите, ако

Започнаха да валят всякакви сравнения какво е можел да купи Facebook за тези пари. Най-цветущите бяха, че Закърбърг е можел да си купи четири небостъргача като новия Световен търговски център или пък да покрие целия бюджет за хуманитарни помощи на ООН за една година, дори и да му останат средства. Както и да финансира NASA за една година.

Любимата храна на Марк Закърбърг е увит в бекон хотдог. На някои места в Калифорния този тип хотдог се продава за 1.50 долара, което означава, че Facebook е могла да купи достатъчно от тях, така че Закърбърг да има по един за всяка секунда в следващите 400 години.

Една ядрена бомба B61-12 се смята, че струва 28 млн. долара, така че Facebook е можела да се сдобият с 678 от тях, вместо да купуват приложение за чат.

Марк Закърбърг и компания са щели да изглеждат доста внушително в четирите самолетоносача от клас Nimitz по 4.5 млрд. долара всеки, които биха могли да си купят с тези пари, се присмиваха в друго авторитетно издание. И така нататък и така нататък…

Както гласи една поговорка обаче: „Който се смее последен, се смее най-добре." А това в случая е Марк Закърбърг, воден от ясната си и непоклатима визия за бъдещето на основаната от него компания.

Благодарение на неговата далновидност и стратегическо мислене, както и усета, че светът се е запътил към доминация на мобилните приложения, Закърбърг успя да преведе Facebook в новото време. В него мобилната реклама доминира и ще продължава да доминира в приходите на водещите интернет компании. А социалната мрежа е начело на този тренд, именно до голяма степен на тази покупка.

Нещо повече, в момента 85% от приходите на Facebook са от мобилна реклама, като тя е сегментът, регистрирал най-голям ръст в сектора.

Доминацията на мобилната реклама е толкова голяма, че от ноември 2016 година от социалната мрежа обявиха, че ще се откажат от рекламите на персонални компютри, като ще съсредоточат изцяло усилията си към мобилното си приложение.

И още нещо: Докато стойността на почти всички неща, които Закърбърг би си купил с цитираните милиарди едва ли се е повишила значително през последните близо две години, то акциите на ръководената от него компания нараснаха с близо 100% за посочения период.

2018-та година - година на сериозни изпатания за Facebook

Всяка компания минава през традиционни фази на своето съществуване - от своето създаване и изключително бурен ръст - до период на "зрялост" на своя бизнес и постепенно западен. Този път, разбира се не винаги минава гладко и безпроблемно. И докато, сега няма да спорим дали Facebook, все още във фаза на растеж, или вече може да се каже, че е в период на зрялост, можем да се обърнем към наскорошните проблеми на социалната мрежа.

Скандалът свързан с компанията и "неправомерното ползване" на лични данни на нейните потребители, нашумя изключително силно в началото на 2018-та година. По-точно, личните данни на близо 87 милиона потребителя, са били използвани от британска консултантска политическа компания, по време на щатските избори.

Този скандал, отведе акциите на компанията силно надолу. По-точно от исторически най-високата им стойнотс при 195.32 долара, до най-ниска стойност при 152.33 долара за акция.

За сравнение в средата на април на 2018-та година, акциите на социалната мрежа, се търгуват при нива от около 165 долара за брой. Или акциите на компанията загубиха много бързо около 20% от стойността си, като се възстановяват изключително бавно от тогава насам.

Възползвайте се от безплатни обучения и Обучителни Пакети, като този на Адмирал Маркетс.

Как изглеждат акциите на Facebook на база на финансовите си съотношения?

Трябва да се отбележи факта, че според някои консулатнтски компании, скандалът, в който Facebook бе замесен, не е довел до спад в разходите на рекламодателите. Дори напротив. Според данни на консултантската компания 4C, анализираща милиони долари, разходвани за маркетинг, приходите на Facebook, са се повишавали през всяка от седмиците след скандала на 18-ти март. Приходите на социалната мрежа, са се повишили със 7% за седмицата на скандала и с 15%, през седмицата след това, на фона на спад от шест процентни пункта, през същата седмица на 2017-та година.

Според консултантската компания, рекламодателите са похарчили с 62% повече за реклама във Facebook, през първото тримесечие на 2018-та година, спрямо същото на миналата година. "Марките са пристрастени към Facebook", коментира Арон Голдзман, ръководител на маркетинг звеното на 4C, в интервю за финансовото издание The Daily Telegraph.

През миналата година, социалната мрежа регистрира 7.8 милиарда долара приходи от реклама през първото тримесечие на годината, което бе ръст от 51% на годишна база.

Сега инвеститори и анализатори продължават да спорят, евтини, или скъпи са акциите на компанията, при пазарна оценка в размер на 477 милиарда долара и ще продължава ли корекцията при книжата на Facebook. Разбира се повече яснота за това, ще се внесе от очакваните на 25-ти април тримесечни резултати на компанията.

Иначе по отношение на финансовите си съотношение, Facebook изглежда "справедливо оценена", съпоставена с пазара и основните си конкуренти. Тя се търгува при съотношение цена-печалба от 30.5, като бъдещото й съотношение цена печалба (въз основа на прогнозираната за следващите 12 месеца печалба, съгласно консенсусните очаквания на изданието Yahoo! Finance) е 18.76.

Можете да си купите CFD-та върху акции на Facebook при най-изгодни условия, с Admiral Markets.

Възвръщаемостта на активите на Facebook е при ниво от 16.89%, а на собствения капитал - при 23.86%, или далеч над препоръчваното от Бъфет ниво от 15%.

За последната една година, акциите на компанията са поскъпнали с 15.9%, при ръст за широкия индекс S&P 500 в размер на 13.4%, въз основа на данните на финансовото издание Yahoo! Finance към 16-ти април.

Технически анализ на акциите на Facebook

Иначе цената на акциите в момента е под 50-дневната им пълзяща средна величина, която се намира при ниво от 181.44 долара. Това, като цяло е негативен сигнал за техническите анализаторит.

От друга страна обаче, 50-дневната SMA, все още е разположена малко над 200-дневната SMA, при ниво от 178.03 долара, или все още липсва "смъртоносно пресичане". А докато такъв феномен липсва (което едва ли ще се случи до изнасянето на тримесечните резултати на компанията), то може да се очаква възходящия тренд при книжата на Facebook все още да е в сила.

Графика: Admiral Markets, Meta Trader 4 Supreme Edition, дневна, червена - 50-дневна SMA, синя - 200 дневна SMA

Два са ключовите момента за инвеститорите. От една страна, сме близо до ключово "смъртоносно пресичане", а от друга налице е ГАП за запълване. Традиционно, според техническия анализ се смята, че ГАП-вете почти винаги биват запълнени. В конкретния случай и от графиката на Facebook, това би означавало поскъпване на акциите на компанията до нива от 184 долара, където се случва ГАП-а, или рязкото пропадане в цената на акциите на компанията.

Иначе, инвеститорите могат да започнат да се притесняват, при лоши резултати и понижение под предходната най-ниска стойност в акциите на компанията - при нива от 148 долара. Такова пропадане, е много възможно да доведе след себе си и до притеснителното "смъртоносно пресичане", което трябва да е последния симпотм към инвеститорите да стоят далеч от позицията, защото можем да станем свидетели на по-нататъшно поевтиняване в акциите на Facebook.

Интересни факти за Facebook

И накрая малко интересни факти за най-голямата социална мрежа:

Ако беше държава, със своите 1.4 милиарда потребителя, социалната мрежа щеше да е най-голямата страна в света.

В социалната мрежа се качват над 2 милиарда снимки всеки месец, както и над 30 милиарда съобщения в закупената от нея платформа за чат WhatsApp. Над 7 милиарда лайка реализират потребителите на социалната мрежа всеки месец.

Логото на социалната мрежа е синьо, защото създателят й – Марк Закърбърк не разпознава червения и зеления цвят. „Синьото е най-богатият цвят за мен. Мога да виждам всичко в синьо", коментира Закърбърк в интервю за New Yorker.

Закърбърг носи една и съща тениска, за да не губи време всяка сутрин да избира тоалета си. Той обаче, е известен с това, че се облича официално, когато случая го изисква. За срещата си с Барак Обама през 2011-та година, Закърбърг се появи с костюм. Тогава щатският президент се представи с думите „Аз съм Барак Обама и аз съм човекът, който накара Марк да сложи сако и вратовръзка".

С костюм видяхме Закърбърг и при последното му изслушване пред Конгреса, във връзка със скандала с личните данни.

През юли на 2006-та година Закърбърг отказа един милиард долара оферирани от Yahoo за социалната мрежа. Той е бил тогава на 22 години и е притежавал в този момент около 25% от компанията. Тогава Закърбърг отказва офертата с думите „Не знам какво бих правил с тези пари. Най-вероятно ще стартирам нова социална мрежа. Нещо като тази, която вече притежавам". Определено решението му се отплаща, като днес Facebook е с пазарна капитализация от близо 337 милиарда долара.

Според проучване на YouGov, три четвърти от снимките на социалната мрежа във Великобритания показват пияни или консумиращи алкохол хора.

Подобно на много други технологични компании, Facebook е на лов за бъгове. Компанията предлага парични награди за всеки, посочил бъг в социалната мрежа, стартираща от 500 долара. Най-голямата сума изплащана до момента е в размер на 33 500 долара.

Над една трета от молбите за развод във Великобритания са сочили социалната мрежа, като основен мотив за развода.

Най-скъпата придобивка на Facebook е WhatsApp, придобита през февруари 2014 г. за 19 млрд. долара. В крайна сметка, сумата набъбва до 22 млрд. долара заради поскъпването на акциите на социалната мрежа (сделката е кеш плюс акции).

Марк и съпругата му Присила имат куче порода унгарска овчарка на име Beast, което има 2 милиона фена във Facebook.

Акциите на компанията, бяха предложени при първичното публично предлагане на компанията, през май на 2012-та година, при ниво едва от 38 долара. И ако това, в момента Ви се струва евтино, имайте в предвид, че след първичното публично предлагане, те поевтиняха моментно до нива от под 20 долара.

Търговията носи риск: Настоящият материал се предоставя единствено с аналитичен характер и не е съвет или препоръка за търговия с финансови инструменти, или други активи. Миналите резултати не са непременно показателни за бъдещите резултати.

Търговията с валути или договори за разлика с маржин носи висока степен на риск и може да не е подходяща за всички инвеститори. Има вероятност да претърпите загуба равна на или по-голяма от цялата Ви инвестиция. Следователно не трябва да инвестиране или да рискувате пари, които не може да си позволите да загубите. Трябва да се уверите, че разбирате всички рискове.

Avatar-Admirals
Admirals Решение от типа всичко в едно за харчене, инвестиране и управление на парите Ви

Повече от брокер, Admirals е финансов хъб, предлагащ широка гама от финансови продукти и услуги. Ние правим възможен подхода всичко в едно към личните финанси чрез цялостно решение за инвестиране, харчене и управление на пари.