Facebook анонсира новата криптовалута Libra: Какво означава това за банките?

Юли 01, 2019 19:20

На 18 юни 2019, от Facebook оповестиха плановете си да пуснат в обръщение нова криптовалута на име Libra. Това най-вероятно ще се случи през първата половина на следващата 2020 година.

Чрез Distributed Ledger Technology (DLT) наречена Libra-Blockchain, Facebook твърди, че може да прави парични трансфери по целия свят, толкова елементарни и евтини, колкото едно текстово съобщение. Всичко, от което се нуждаят потребителите е смартфон с интернет връзка. Транзакциите ще бъдат осъществени чрез "Calibra", дигитален портфейл, който може да бъде вграден в приложенията Facebook Messenger или WhatsApp. Освен това, може да бъде инсталиран като независимо приложение на смартфон.

Освен технологията, едно от нещата, които правят Libra и Calibra различни от другите криптовалути и платежни услуги, е потенциалът му бързо да достигне до масовия пазар, тъй като Facebook има изградена аудитория от близо 2,4 милиарда потребители. Ако само един на сто потребители на Facebook използва Libra (24 милиона потребители), криптовалутата ще има повече "клиенти", отколкото много от големите световни банки.

Какво означава това за традиционния банков сектор и създава ли това възможности за разумните трейдъри. Продължете да четете, за да разберете!

Технологичните промени в традиционните сектори

Много области на икономиката претърпяват сериозни промени, като автоматизация, роботика, дигитализация и изкуствен интелект, и те водят до трансформация в редица други индустрии. Тези промени не пропускат и финансовия сектор.

Вижте кои са най-популярните технологични компании в днешни времена - Amazon, Apple, Facebook, Google, Microsoft и PayPal. Макар че тези марки несъмнено са майстори в областта на комуникацията, рекламата и търговията, всички те променят начина, по който потребителите и компаниите обработват плащанията, осигурявайки нови опции, които са по-удобни и конкурентни на потребителите от традиционното банкиране.

Всеки, който иска да извършва плащания от смартфона си ще види, че това трудно ще стане без Google Pay и Apple Pay. Въпреки това, тези системи за разплащане работят само с банкови карти, които съвместими с Google Pay и Apple Pay. Тези банки, които не са съвместими с тези системи ще загубят пазарен дял, особено след като младото поколение е отговорно за все повече от световни плащания. Освен това, няма как да се пропусне и PayPal, който има над 277 милиона клиенти навсякъде по света.

В същото време, отдавна установените играчи на банковия пазар се сблъскват с предизвикателствата на ниските, нулевите или дори негативните лихвени проценти в настоящата икономическа среда, да не споменаваме силно конкурентните икономически условия.

Тук може да видим и теорията на Дарвин: ако банките и другите финансови институции не адаптират пазарната си стратегия, за да отговорят на променените пазарни условия, те няма да преживеят промяната.

Facebook вече е компания предлагаща финансови услуги

За някои, съобщението за нова криптовалута може да изглежда неуместно. Въпреки това, Facebook отдавна освен социална мрежа е компания и за финансови услуги.

В някои страни, като САЩ, паричните преводи са възможни чрез Facebook Messenger и WhatsApp. През 2016 година Facebook получи лиценз от Централната банка на Ирландия като доставчик на финансови услуги и оттогава официално е упълномощен да обработва платежни операции и да емитира „електронни пари".

Според процедурата европейски паспорт, това означава, че регулаторните врати за Facebook Payments International Limited са отворени за целия ЕС28. Разрешението включва, наред с другото, извършването на парични услуги по телекомуникационно оборудване.

Защо Libra може да е опасна за банките?

Проектът Libra заплашва традиционния бизнес на банките поради няколко причини.

Първата е удобната и лесна употреба. С Libra, Facebook възнамерява да направи паричните преводи по-бързи, лесни за управление и преди всичко по-евтини в сравнение с услугите на традиционните банки и други институции в сектора. Понякога трансферите дори могат да безплатни.

С нарастването на клиентската база следващата стъпка за Libra ще бъде да се превърне в широко използвана традиционна валута с висока ценова стабилност, в допълнение към платформата за интелигентни договори. Това ще направи Libra форма на финансова инфраструктура.

Но дали това е реалистично?

Със съществуващата потребителска база на Facebook от 2,4 милиарда потребители, "населението" на Facebook е почти една трета от световното население и е по-голямо от населението на Индия и Китай. Само тези цифри показват колко бързо банките могат да загубят това ново състезание. Високите разходи и допълнителните банкови такси могат допълнително да ускорят търсенето на алтернативи на традиционните банкови институции.

В допълнение, Facebook групата вече гледа на Libra с дългосрочна перспектива, като разглежда ценни книжа, които биха увеличили стабилността на криптовалутата. Facebook вече предприе стъпки в тази посока, след като създаде Libra Association в Женева (Швейцария), за да контролира мрежата и резервите на Libra.

В бъдеще новата криптовалута ще получи покритие от валутни резерви. По този начин Libra ще получи вътрешна стойност. За всяка новосъздадена единица Libra ще трябва да има кошница от банкови баланси, краткосрочни правителствени облигации и резервни валути.

Именно таи точна привлече вниманието на много централни банки и регулаторни органи, защото подобна структура би направила Libra заплаха за цялостната финансова стабилност. Ако Libra се разпространява по този начин, ще изисква огромно покритие на сигурността и може да направи Facebook един от най-големите кредитори на държавите. Тук обаче може да се появят търкания с регулаторите.

Как Libra може да изстреля Facebook към нов растеж?

Освен, че застрашава банковия сектор, все пак Libra може да лесно да насочи Facebook към нов растеж. Понастоящем Facebook генерира приходите си чрез реклама, както и чрез продажбата на данни за клиенти на рекламиращи компании. Независимо дали Facebook, Instagram или WhatsApp - колкото повече потребителите използват уебсайтовете и мобилните приложения, толкова повече цифрови следи или данни ще оставят след себе си.

Ако потребителите започнат да изпращат пари по между си или да извършват транзкации, Facebook групата не само ще удължи неимоверно периода на употреба на своите уебсайтове, но ще може да направи още по-добър подбор на потребителските данни, за да може да увеличи специфичните реклами, съответно и печалбите си.

Как Libra създава възможности за трейдърите?

Както при всички пазарни колебания, стартирането на нова криптовалута от компания с такава голяма клиентска база със сигурност ще предизвика последствия за пазарите.

Обмислете само един пример как ще бъда използвана Libra: елементарен трансфер на пари от един частен потребител в Европа или САЩ до друг частен потребител в Централна и Южна Америка или Африка. Исторически, Western Union е традиционният доставчик на тези услуги, като около 80% от оборота се генерира от международни трансфери. Ако Libra станe реалност, Western Union е една компания, чиято цена на акциите може да бъде засегната.

Други пазари, които трябва да се наблюдават, включват големите международни банки, съществуващите криптовалути като Биткойн и Етериум, и, разбира се, Facebook. А Вие на кой от тях ще търгувате?

С Admiral Markets можете да търгувате CFD върху 32 двойки с на криптовалути с регулиран брокер. Започнете сега като кликнете върху банера отдолу.


ИНФОРМАЦИЯ ЗА АНАЛИЗАТОРСКИ МАТЕРИАЛИ:

Дадените данни предоставят допълнителна информация относно всички анализи, оценки, прогнози, предвиждания, прегледи на пазара, седмични перспективи или други подобни оценки или информация (наричана по-долу "Анализ"), публикувани на уебсайта на Admiral Markets. Преди да вземете инвестиционни решения, обърнете специално внимание на следното:

1.Това е маркетингова комуникация. Съдържанието се публикува само с информативна цел и по никакъв начин не може да се тълкува като инвестиционен съвет или препоръка. Тя не е изготвенa в съответствие със законовите изисквания, предназначени да насърчават независимостта на инвестиционните проучвания и не подлежи на забрана за разглеждане преди разпространението на инвестиционни изследвания.

2. Всяко инвестиционно решение се взема от всеки клиент, докато Admiral Markets AS (Admiral Markets) не носи отговорност за загуби или щети, произтичащи от такова решение, независимо дали е на базата на съдържанието.

3. С оглед защитата на интересите на нашите клиенти и обективността на анализа, Admiral Markets създаде подходящи вътрешни процедури за предотвратяване и управление на конфликти на интереси.

4. Анализът се изготвя от независим анализатор Джитан Соланки, Сътрудник на свободна практика (наричан по-долу "Автор") на базата на лични оценки.

5.Докато се полагат всички разумни усилия, за да се гарантира, че всички източници на съдържание са надеждни и че цялата информация е представена, доколкото е възможно, по разбираем, навременен, прецизен и пълен начин, Admiral Markets не гарантира точността и пълнотата на всяка информация, съдържаща се в анализа.

6. Всякакъв вид минало или представяне на ценови модели на финансови инструменти, посочени в съдържанието, не трябва да се тълкува като изрично или косвено обещание, гаранция или намеса на Admiral Markets за бъдещи резултати. Стойността на финансовия инструмент може по всяко време да се увеличава и намалява, а запазването на стойността на активите не е гарантирано.

7.Продаваните продукти (включително договори за разлика) са спекулативни по своя характер и могат да доведат до загуби или печалба. Преди да започнете да търгувате, моля, уверете се, че напълно разбирате свързаните с това рискове.

Avatar-Admirals
Admirals Решение от типа всичко в едно за харчене, инвестиране и управление на парите Ви

Повече от брокер, Admirals е финансов хъб, предлагащ широка гама от финансови продукти и услуги. Ние правим възможен подхода всичко в едно към личните финанси чрез цялостно решение за инвестиране, харчене и управление на пари.