BMW, или Mercedes – кой печели битката при акциите?
Ако сте любители на луксозни автомобили, то много е вероятно да сте фен на BMW, или Mercedes, двата най-големи световни производители на подобен род автомобили в света. Надпреварата между двете компании обаче, се прехвърля и отвъд производството на автомобили... Сега ще погледнем, към това - кой печели битката при акциите, като съпоставим двете компании.
Ще започнем обаче, малко по-отдалеч - защо да инвестирате в немски компании?
Няколко причини защо да изберете инвестиции в немски компании и индекса Dax 30
Ще погледнем към това, защо да инвестирате в немски акции, като направим едно сравнение с родния капиталов пазар - Българска Фондова Борса (БФБ и индекса на сините чипове SOFIX), както и широкия щатски индекс S&P 500.
По-ниски финансови оценки
Немският индекс DAX се отличава със съотношение цена-печалба от 18, или точно толкова, колкото е съотношението на индекса на сините чипове SOFIX на БФБ, изчислено от изданието Infostock – при ниво от 18.17. Или тук родния капиталов пазар няма конкурентно предимство.
За сравнение същото съотношение на широкия щатски S&P 500 е около 25.
Разбира се по подобие на родните компании и компонентите на немския индекс DAX се отличават с различни съотношения – някои са с по-ниски такива, други с по-високи. Това може да се види от таблицата по-долу.
Например, между 6 и 8 е съотношението цена-печалба на компаниите Lufthansa, Daimler AG, BMW и Volkswagen.
Компания | PE | Див. Дох. | PE* | Див. Дох. | Корел. 30 дни |
Lufthansa | 6.13 | 2,60 % (2017) | 6,03 (2018) | 3,13 % (2018) | 0,5533 |
BMW | 6.64 | 4,59 % (2017) | 8,02 (2018) | 4,43 % (2018) | 0,6982 |
Daimler | 7.19 | 5,16 % (2017) | 7,02 (2018) | 5,56 % (2018) | 0,8249 |
Volkswagen | 7.35 | 2,37 % (2017) | 6,48 (2018) | 3,16 % (2018) | 0,7595 |
Vonovia SE | 8.15 | 3,20 % (2017) | 14,08 (2018) | 3,53 % (2018) | 0,5971 |
RWE | 8.5 | 8,82 % (2017) | 13,74 (2018) | 3,32 % (2018) | 0,3893 |
Covestro | 8.69 | 2,55 % (2017) | 8,32 (2018) | 3,02 % (2018) | 0,7167 |
Deutsche Telekom | 11.56 | 4,39 % (2017) | 14,63 (2018) | 5,11 % (2018) | 0,7757 |
Allianz | 12.62 | 4,16 % (2017) | 10,47 (2018) | 4,78 % (2018) | 0,9102 |
E.ON | 13.57 | 3,30 % (2017) | 13,76 (2018) | 4,89 % (2018) | 0,3280 |
BASF | 14.25 | 3,38 % (2017) | 13,17 (2018) | 3,79 % (2018) | 0,9084 |
Merck | 14.57 | 1,39 % (2017) | 13,57 (2018) | 1,64 % (2018) | 0,6178 |
Comntinental | 14.92 | 1,99 % (2017) | 12,47 (2018) | 2,37 % (2018) | 0,8169 |
Siemens | 16.52 | 3,10 % (2017) | 13,85 (2018) | 3,65 % (2018) | 0,9351 |
Deutsche Post | 17.75 | 2,89 % (2017) | 15,11 (2018) | 3,41 % (2018) | 0,8798 |
HeidelbergCement | 18.54 | 2,10 % (2017) | 11,41 (2018) | 3,12 % (2018) | 0,8705 |
Henkel Kga Vz. | 18.84 | 1,62 % (2017) | 17,10 (2018) | 1,80 % (2018) | 0,6339 |
Fresenius SE & Co. | 19.35 | 1,16 % (2017) | 18,33 (2018) | 1,22 % (2018) | 0,8083 |
SAP SE | 21.07 | 1,41 % (2017) | 18,80 (2018) | 1,74 % (2018) | 0,8717 |
Deutsche Borse | 21.08 | 2,53 % (2017) | 20,73 (2018) | 2,45 % (2018) | 0,6907 |
Fresenius Medical | 22.33 | 1,21 % (2017) | 18,54 (2018) | 1,36 % (2018) | 0,7544 |
Infineon | 25 | 1,18 % (2017) | 23,79 (2018) | 1,28 % (2018) | 0,8465 |
adidas | 25.24 | 1,55 % (2017) | 24,92 (2018) | 1,52 % (2018) | 0,4657 |
Deutsche Bank | 25.78 | 0,69 % (2017) | 12,21 (2018) | 2,36 % (2018) | 0,7785 |
Bayer | 27.85 | 2,70 % (2017) | 14,40 (2018) | 2,94 % (2018) | 0,8296 |
Beiersdorf | 33.07 | 0,72 % (2017) | 25,65 (2018) | 0,81 % (2018) | 0,4276 |
thyssenkrupp | 67.8 | 0,60 % (2017) | 14,96 (2018) | 1,15 % (2018) | 0,8289 |
Munchener Ruckversicherngs | 74.48 | 4,74 % (2017) | 11,22 (2018) | 4,98 % (2018) | 0,7856 |
Commerzbank | 104.04 | 14,31 (2018) | 1,45 % (2018) | 0,7283 |
Добрата дивидентна доходност
Сигурно си мислите, че компаниите, компоненти на SOFIX са по-добрия избор тук, предвид на отрицателните лихви в ЕС… И ще сгрешите!
Определено това е най-изненадващото в цялата ситуация. В среда на рекордно ниски лихви, е нормално инвеститорите да насочват средствата си към акции изплащащи дивидент и това да повиши цените им, съответно до понижи доходността им от дивиденти.
Оказва се обаче, че определено е налице сериозен дисбаланс между дивидентната доходност на немските компании и нивата на лихвите. Както можем да видим, отново от таблицата по-долу, редица немски компании се отличават с дивидентна доходност от над 4%.
Най-високата дивидентна доходност, която откриваме при акциите на RWE, в размер на цели 8.8%, за тази година. През следващата обаче, дивидентната доходност се очаква да се понижи до 3.3%.
Нещо повече, дивидентната доходност на трите компании с най-ниско съотношение цена-печалба, които посочихме по-горе – е в размер на между 2.4 и 5.16%, с подобни перспективи и за следващата година!
Наличие на догонващ потенциал
Родния капиталов пазар изостана сериозно зад ръста на световните борсови индекси през изминалата година, както и през последните няколко години. Оказва се обаче, че това важи и за немските компании, компоненти на индекса на сините чипове DAX 30.
На практика, от дъното на показателя в разгара на финансовата криза, до момента – индексът DAX се е повишил близо два пъти и половина. За същия период и от същата отправна точка, широкият S&P 500 е нараснал над 4 пъти.
Както се вижда от графиката по-долу, през последната една година двата индекса се движат с доста различни амплитуди. За последната една година, немският индекс е добавил 1.5% към стойността си, докато щатския индекс се е повишил с близо 13%.
Дивидентната доходност на Daimler и BMW
Сега ще обърнем специално внимание на дивидентната доходност на двата водещи световни производителя на луксозни автомобили. Започваме с дивидента на Daimler, защото той бе гласуван на 5-ти април, а последната дата с право на дивидент бе 6-ти април.
Дивидента при Daimler
Разпределения дивидент през тази година, бе в размер на 3.905 милиона евро, спрямо 3.477 милиона евро, през изминалата година, съгласно сайта на Daimler.
Целта на компанията, по отношение на дивидента е да се разпределя стабилно през следващите години 40% от печалбата на компанията.
Много интересно бе движението в акциите на компанията, които достигнаха ниво от 69 евро, в последния ден, когато се търгуваха с право на дивидент. На следващия ден, последва изключително силно поевтиняване - до нива от 65.50 евро.
Дивидента на BMW
Първо, на базата на изплащания дивидент през последните три години, както може да се види от графиката по-долу, може да се очаква компанията да плати дивидент от 3.8 евро (ако запази тенденцията на повишение на дивидента с 30 евроцента).
Много често, двете седмици преди решението за дивидента, или някъде в последната трета на месец април, акциите на немската компания BMW се търгуват при, или близо до най-високите си нива за годината. Отново можете да проследите това на графиката.
Предвид на факта, че най-високите нива при акциите на BMW, бяха от около 98 долара за акция, то пред инвеститорите може да е налице възходящ потенциал, от около 10% (спрямо настоящите нива от 89 долара за акция), при това в рамките на следващия месец.
Както можем да видим отново на представената графика, в деня на дивидента си, през последните шест години, акциите на компанията са се търгували при нива, които са носили дивидентна доходност от между 2.86% и 4.2%.
Или ако дивидента е в размер на 3.8 евро, а тенденцията се запази – тоест акциите са при цена, която да им дава дивидентна дохдност между посочените два процента, то това означава, те да струват между 132 евро (при дивидентна доходност от 2.86%) и 90.5 евро.
Ако акциите са със същата дивидентна доходност от миналата година – при ниво от 4%, а дивидента възлезе на 3.8 евро, то това би се превело като цена от 95 евро. Последната дата без право на дивидент е била 12-ти май 2017-та година.
Разбира се всичко това са само предположения и не бива да се приемат като съвет за покупка, или продажба на акциите на BMW. Не забравяйте, че историческото представяне на един актив, не е гаранция за бъдещото му такова... И все пак!
Защо да си купите CFD-тъ върху акции на BMW и Daimler?
Купувайки си CFD-та върху акциите на двата немски производителя, Вие на практика залагате на бизнес, който да ви носи годишна възвръщаемост между 12 и 14%, както и бонус под формата на дивидент на над 4% на година. Това, че договорите за разлика, на практика представляват търговия с разлика в цената, а не покупка на реални акции, няма да Ви засегне по никакъв начин. Пак ще можете да разчитате, че ще получите дивидента си, както и че ще печелите в съответствие с ръста в цената на акциите на двете компании.
Дори напротив, договорите за разлика имат редица предимства, съпоставени с покупката на реални акции. И основното от тях е наличието на разполагаем ливъридж!
Съгласно данните на европейската асоциация на автомобилните производители, BMW се радва на едни от най-ускорените продажби в Европа. В допълнение компанията сериозно се облагодетелства от загубата на пазарен дял на Volkswagen, следствие на разразилия се скандал с дизеловите й автомобили.
Може би най-важното обаче е че компанията гледа в бъдещето с масирани инвестиции в електрически автомобили. Последното свидетелство за това, бе инвестиция в производителя на електрически автобуси – стартъпа Proterra.
Компанията планира да продаде над 100 000 електрически автомобила през тази година, а проаджбите на „зелени модели", включително и на хибридни автомобили, да се повишат до 20-25% от общите до 2025-та година.
Предвид на факта, че BMW продава по около 2 милиона автомобила на година, това би означавало планирано повишение с между 5 и 8 пъти на екологични автомобили в следващите осем години.
Междувременно BMW се радва на добри продажби на настоящите си електрически автомобили. Например, продажбите на модела i3, са отбелязали повишение от 55% през миналия месец на годишна база.
Ако искате да търгувате със CFD-та на BMW, или Daimler, можете да направите това, като откриете реална сметка за търговия в британския брокер. Вижте, какви са предимствата да търгувате със CFD-та с Admiral Markets - брокер номер едно в Германия и Великобритания през последните няколко години, предлагащ защита от негативен баланс!
Доста сериозни са и амбициите на Daimler към електрическите автомобили. Последно, компанията обяви плановете си за разработване на електрически седан, който да се конкурира с популярния модел на Tesla - Model S, за вниманието на потребителите в луксозния клас.
Седанът, който се очаква да носи името EQ S, се очаква да е с размерите на S-класата на компанията и да е задвижван от батерии.
Mercedes си върна "короната", на най-голям производител на луксозни автомобили, през изминалата година, отнемайки я от BMW, като стабилно запазва лидерската си позиция и през тази година.
Какви са основните заплахи пред двата автомобилни производителя?
Да, ще кажете, че двете компании са задлъжнели и ще сте напълно прави!
Това е и една от най-сериозните заплахи пред тях (по-скоро към техните печалби, бизнес и дивидент), в среда на потенциално повишение на лихвите, каквото се случва в САЩ в момента и се очаква да се случи и в Европа.
Задлъжнялостта е доста типичен фактор за бизнеса на автомобилостроенето и най-сериозната потенциална заплаха пред него. Всички видяхме, как щатските автомобилни компании, бяха на ръба на фалита в разгара на финансовата криза през 2008-ма година. Допълнителни заплахи има и по направление на забраната за стари дизелови автомобили в Европа и потенциалните мита, които САЩ планира да наложи върху стоманата...
И все пак...Все още няма признаци за нова финансова и икономическа криза. Европейската и световната икономика се възстановява, както и търсенето на луксозни автомобили. BMW и Daimler са едни от лидерите по инвестиции и иновации в електрически автомобили, което е бъдещето.
Няма как да не подчертаем и факта, че BMW е една от най-ниско задлъжнелите компании в сектора. Поглед към последните й финансови отчети сочи, че компанията разполага с 92.8 милиарда долара задължения. Тя обаче, има още кеш в размер на 13.2 милиарда долара, както и годишна чиста печалба в размер на 7.6 милиарда долара.
Компанията оперира при съотношение възвръщаемост на собствения капитал от 17.39%, което е изключително. Само ще припомним, че това е едно от следените от Бъфет съотношения, като той препоръчва да се инвестира в компании с подобно съотношение от над 15%. Разбира се, докато сме на темата Бъфет, няма как да не отбележим и факта, че той едва ли би инвестирал в тази компания, защото не харесва задлъжнели компании.
Поради тази причина,Бъфет като цяло не харесва автомобилния сектор...
Как стоят нещата при Daimler? Доста подобно...
Компанията е с общи задължения, в размер на 127.12 милиарда евро, годишна печалба, в размер на 9.84 милиарда евро, според данни на изданието Yahoo! Finance и кеш от 18.4 милиарда евро. Възвръщаемостта на собствения капитал е при ниво от 17.46%.
Няма как да не посочим и още две заплахи, свързани с рентабилността на двете немски компании, във връзка със значителните инвестиции, които правят в технологии, свързани с електрически автомобили, както и сериозната конкуренция в сектора, което може да намали рентабилността им през следващите години.
Ако искате да се впуснете в търговията на финансовите пазари, но все още не се чувствате достатъчно уверен в собствените си знания и умения, повишете ги с някое от нашите безплатни обучения и се възползвайте от най-новата ни оферта - Безплатен Обучителен Пакет 2018 г.
Още по темата:
Какво са договори за разлика и какви са техните предимства пред реалните акции?
Как да инвестирате в акции и да печелите през 2018 г.?
Кои са най-добрите валути за търговия?
Каква е реалистичната доходност, която трейдърите трябва да очакват от Forex и CFD- пазарите
Търговията носи риск: Настоящият материал се предоставя единствено с аналитичен характер и не е съвет или препоръка за търговия с финансови инструменти, или други активи. Миналите резултати не са непременно показателни за бъдещите резултати.
Търговията с валути или договори за разлика с маржин носи висока степен на риск и може да не е подходяща за всички инвеститори. Има вероятност да претърпите загуба равна на или по-голяма от цялата Ви инвестиция. Следователно не трябва да инвестиране или да рискувате пари, които не може да си позволите да загубите. Трябва да се уверите, че разбирате всички рискове.