​BMW, или Mercedes – кой печели битката при акциите?

Април 12, 2018 13:40

Ако сте любители на луксозни автомобили, то много е вероятно да сте фен на BMW, или Mercedes, двата най-големи световни производители на подобен род автомобили в света. Надпреварата между двете компании обаче, се прехвърля и отвъд производството на автомобили... Сега ще погледнем, към това - кой печели битката при акциите, като съпоставим двете компании.

Ще започнем обаче, малко по-отдалеч - защо да инвестирате в немски компании?

Няколко причини защо да изберете инвестиции в немски компании и индекса Dax 30

Ще погледнем към това, защо да инвестирате в немски акции, като направим едно сравнение с родния капиталов пазар - Българска Фондова Борса (БФБ и индекса на сините чипове SOFIX), както и широкия щатски индекс S&P 500.

По-ниски финансови оценки

Немският индекс DAX се отличава със съотношение цена-печалба от 18, или точно толкова, колкото е съотношението на индекса на сините чипове SOFIX на БФБ, изчислено от изданието Infostock – при ниво от 18.17. Или тук родния капиталов пазар няма конкурентно предимство.

За сравнение същото съотношение на широкия щатски S&P 500 е около 25.

Разбира се по подобие на родните компании и компонентите на немския индекс DAX се отличават с различни съотношения – някои са с по-ниски такива, други с по-високи. Това може да се види от таблицата по-долу.

Например, между 6 и 8 е съотношението цена-печалба на компаниите Lufthansa, Daimler AG, BMW и Volkswagen.

Компания PE Див. Дох. PE* Див. Дох. Корел. 30 дни
Lufthansa 6.13 2,60 % (2017) 6,03 (2018) 3,13 % (2018) 0,5533
BMW 6.64 4,59 % (2017) 8,02 (2018) 4,43 % (2018) 0,6982
Daimler 7.19 5,16 % (2017) 7,02 (2018) 5,56 % (2018) 0,8249
Volkswagen 7.35 2,37 % (2017) 6,48 (2018) 3,16 % (2018) 0,7595
Vonovia SE 8.15 3,20 % (2017) 14,08 (2018) 3,53 % (2018) 0,5971
RWE 8.5 8,82 % (2017) 13,74 (2018) 3,32 % (2018) 0,3893
Covestro 8.69 2,55 % (2017) 8,32 (2018) 3,02 % (2018) 0,7167
Deutsche Telekom 11.56 4,39 % (2017) 14,63 (2018) 5,11 % (2018) 0,7757
Allianz 12.62 4,16 % (2017) 10,47 (2018) 4,78 % (2018) 0,9102
E.ON 13.57 3,30 % (2017) 13,76 (2018) 4,89 % (2018) 0,3280
BASF 14.25 3,38 % (2017) 13,17 (2018) 3,79 % (2018) 0,9084
Merck 14.57 1,39 % (2017) 13,57 (2018) 1,64 % (2018) 0,6178
Comntinental 14.92 1,99 % (2017) 12,47 (2018) 2,37 % (2018) 0,8169
Siemens 16.52 3,10 % (2017) 13,85 (2018) 3,65 % (2018) 0,9351
Deutsche Post 17.75 2,89 % (2017) 15,11 (2018) 3,41 % (2018) 0,8798
HeidelbergCement 18.54 2,10 % (2017) 11,41 (2018) 3,12 % (2018) 0,8705
Henkel Kga Vz. 18.84 1,62 % (2017) 17,10 (2018) 1,80 % (2018) 0,6339
Fresenius SE & Co. 19.35 1,16 % (2017) 18,33 (2018) 1,22 % (2018) 0,8083
SAP SE 21.07 1,41 % (2017) 18,80 (2018) 1,74 % (2018) 0,8717
Deutsche Borse 21.08 2,53 % (2017) 20,73 (2018) 2,45 % (2018) 0,6907
Fresenius Medical 22.33 1,21 % (2017) 18,54 (2018) 1,36 % (2018) 0,7544
Infineon 25 1,18 % (2017) 23,79 (2018) 1,28 % (2018) 0,8465
adidas 25.24 1,55 % (2017) 24,92 (2018) 1,52 % (2018) 0,4657
Deutsche Bank 25.78 0,69 % (2017) 12,21 (2018) 2,36 % (2018) 0,7785
Bayer 27.85 2,70 % (2017) 14,40 (2018) 2,94 % (2018) 0,8296
Beiersdorf 33.07 0,72 % (2017) 25,65 (2018) 0,81 % (2018) 0,4276
thyssenkrupp 67.8 0,60 % (2017) 14,96 (2018) 1,15 % (2018) 0,8289
Munchener Ruckversicherngs 74.48 4,74 % (2017) 11,22 (2018) 4,98 % (2018) 0,7856
Commerzbank 104.04 14,31 (2018) 1,45 % (2018) 0,7283

Добрата дивидентна доходност

Сигурно си мислите, че компаниите, компоненти на SOFIX са по-добрия избор тук, предвид на отрицателните лихви в ЕС… И ще сгрешите!

Определено това е най-изненадващото в цялата ситуация. В среда на рекордно ниски лихви, е нормално инвеститорите да насочват средствата си към акции изплащащи дивидент и това да повиши цените им, съответно до понижи доходността им от дивиденти.

Оказва се обаче, че определено е налице сериозен дисбаланс между дивидентната доходност на немските компании и нивата на лихвите. Както можем да видим, отново от таблицата по-долу, редица немски компании се отличават с дивидентна доходност от над 4%.

Най-високата дивидентна доходност, която откриваме при акциите на RWE, в размер на цели 8.8%, за тази година. През следващата обаче, дивидентната доходност се очаква да се понижи до 3.3%.

Нещо повече, дивидентната доходност на трите компании с най-ниско съотношение цена-печалба, които посочихме по-горе – е в размер на между 2.4 и 5.16%, с подобни перспективи и за следващата година!

Наличие на догонващ потенциал

Родния капиталов пазар изостана сериозно зад ръста на световните борсови индекси през изминалата година, както и през последните няколко години. Оказва се обаче, че това важи и за немските компании, компоненти на индекса на сините чипове DAX 30.

На практика, от дъното на показателя в разгара на финансовата криза, до момента – индексът DAX се е повишил близо два пъти и половина. За същия период и от същата отправна точка, широкият S&P 500 е нараснал над 4 пъти.

Както се вижда от графиката по-долу, през последната една година двата индекса се движат с доста различни амплитуди. За последната една година, немският индекс е добавил 1.5% към стойността си, докато щатския индекс се е повишил с близо 13%.

Дивидентната доходност на Daimler и BMW

Сега ще обърнем специално внимание на дивидентната доходност на двата водещи световни производителя на луксозни автомобили. Започваме с дивидента на Daimler, защото той бе гласуван на 5-ти април, а последната дата с право на дивидент бе 6-ти април.

Дивидента при Daimler

Разпределения дивидент през тази година, бе в размер на 3.905 милиона евро, спрямо 3.477 милиона евро, през изминалата година, съгласно сайта на Daimler.

Целта на компанията, по отношение на дивидента е да се разпределя стабилно през следващите години 40% от печалбата на компанията.

Много интересно бе движението в акциите на компанията, които достигнаха ниво от 69 евро, в последния ден, когато се търгуваха с право на дивидент. На следващия ден, последва изключително силно поевтиняване - до нива от 65.50 евро.

Дивидента на BMW

Първо, на базата на изплащания дивидент през последните три години, както може да се види от графиката по-долу, може да се очаква компанията да плати дивидент от 3.8 евро (ако запази тенденцията на повишение на дивидента с 30 евроцента).

Много често, двете седмици преди решението за дивидента, или някъде в последната трета на месец април, акциите на немската компания BMW се търгуват при, или близо до най-високите си нива за годината. Отново можете да проследите това на графиката.

Предвид на факта, че най-високите нива при акциите на BMW, бяха от около 98 долара за акция, то пред инвеститорите може да е налице възходящ потенциал, от около 10% (спрямо настоящите нива от 89 долара за акция), при това в рамките на следващия месец.

Както можем да видим отново на представената графика, в деня на дивидента си, през последните шест години, акциите на компанията са се търгували при нива, които са носили дивидентна доходност от между 2.86% и 4.2%.

Или ако дивидента е в размер на 3.8 евро, а тенденцията се запази – тоест акциите са при цена, която да им дава дивидентна дохдност между посочените два процента, то това означава, те да струват между 132 евро (при дивидентна доходност от 2.86%) и 90.5 евро.

Ако акциите са със същата дивидентна доходност от миналата година – при ниво от 4%, а дивидента възлезе на 3.8 евро, то това би се превело като цена от 95 евро. Последната дата без право на дивидент е била 12-ти май 2017-та година.

Разбира се всичко това са само предположения и не бива да се приемат като съвет за покупка, или продажба на акциите на BMW. Не забравяйте, че историческото представяне на един актив, не е гаранция за бъдещото му такова... И все пак!

Защо да си купите CFD-тъ върху акции на BMW и Daimler?

Купувайки си CFD-та върху акциите на двата немски производителя, Вие на практика залагате на бизнес, който да ви носи годишна възвръщаемост между 12 и 14%, както и бонус под формата на дивидент на над 4% на година. Това, че договорите за разлика, на практика представляват търговия с разлика в цената, а не покупка на реални акции, няма да Ви засегне по никакъв начин. Пак ще можете да разчитате, че ще получите дивидента си, както и че ще печелите в съответствие с ръста в цената на акциите на двете компании.

Дори напротив, договорите за разлика имат редица предимства, съпоставени с покупката на реални акции. И основното от тях е наличието на разполагаем ливъридж!

Съгласно данните на европейската асоциация на автомобилните производители, BMW се радва на едни от най-ускорените продажби в Европа. В допълнение компанията сериозно се облагодетелства от загубата на пазарен дял на Volkswagen, следствие на разразилия се скандал с дизеловите й автомобили.

Може би най-важното обаче е че компанията гледа в бъдещето с масирани инвестиции в електрически автомобили. Последното свидетелство за това, бе инвестиция в производителя на електрически автобуси – стартъпа Proterra.

Компанията планира да продаде над 100 000 електрически автомобила през тази година, а проаджбите на „зелени модели", включително и на хибридни автомобили, да се повишат до 20-25% от общите до 2025-та година.

Предвид на факта, че BMW продава по около 2 милиона автомобила на година, това би означавало планирано повишение с между 5 и 8 пъти на екологични автомобили в следващите осем години.

Междувременно BMW се радва на добри продажби на настоящите си електрически автомобили. Например, продажбите на модела i3, са отбелязали повишение от 55% през миналия месец на годишна база.

търгувайте със CFD-та на BMW и Daimler

Ако искате да търгувате със CFD-та на BMW, или Daimler, можете да направите това, като откриете реална сметка за търговия в британския брокер. Вижте, какви са предимствата да търгувате със CFD-та с Admiral Markets - брокер номер едно в Германия и Великобритания през последните няколко години, предлагащ защита от негативен баланс!

Доста сериозни са и амбициите на Daimler към електрическите автомобили. Последно, компанията обяви плановете си за разработване на електрически седан, който да се конкурира с популярния модел на Tesla - Model S, за вниманието на потребителите в луксозния клас.

Седанът, който се очаква да носи името EQ S, се очаква да е с размерите на S-класата на компанията и да е задвижван от батерии.

Mercedes си върна "короната", на най-голям производител на луксозни автомобили, през изминалата година, отнемайки я от BMW, като стабилно запазва лидерската си позиция и през тази година.

Какви са основните заплахи пред двата автомобилни производителя?

Да, ще кажете, че двете компании са задлъжнели и ще сте напълно прави!

Това е и една от най-сериозните заплахи пред тях (по-скоро към техните печалби, бизнес и дивидент), в среда на потенциално повишение на лихвите, каквото се случва в САЩ в момента и се очаква да се случи и в Европа.

Задлъжнялостта е доста типичен фактор за бизнеса на автомобилостроенето и най-сериозната потенциална заплаха пред него. Всички видяхме, как щатските автомобилни компании, бяха на ръба на фалита в разгара на финансовата криза през 2008-ма година. Допълнителни заплахи има и по направление на забраната за стари дизелови автомобили в Европа и потенциалните мита, които САЩ планира да наложи върху стоманата...

И все пак...Все още няма признаци за нова финансова и икономическа криза. Европейската и световната икономика се възстановява, както и търсенето на луксозни автомобили. BMW и Daimler са едни от лидерите по инвестиции и иновации в електрически автомобили, което е бъдещето.

Няма как да не подчертаем и факта, че BMW е една от най-ниско задлъжнелите компании в сектора. Поглед към последните й финансови отчети сочи, че компанията разполага с 92.8 милиарда долара задължения. Тя обаче, има още кеш в размер на 13.2 милиарда долара, както и годишна чиста печалба в размер на 7.6 милиарда долара.

Компанията оперира при съотношение възвръщаемост на собствения капитал от 17.39%, което е изключително. Само ще припомним, че това е едно от следените от Бъфет съотношения, като той препоръчва да се инвестира в компании с подобно съотношение от над 15%. Разбира се, докато сме на темата Бъфет, няма как да не отбележим и факта, че той едва ли би инвестирал в тази компания, защото не харесва задлъжнели компании.

Поради тази причина,Бъфет като цяло не харесва автомобилния сектор...

Как стоят нещата при Daimler? Доста подобно...

Компанията е с общи задължения, в размер на 127.12 милиарда евро, годишна печалба, в размер на 9.84 милиарда евро, според данни на изданието Yahoo! Finance и кеш от 18.4 милиарда евро. Възвръщаемостта на собствения капитал е при ниво от 17.46%.

Няма как да не посочим и още две заплахи, свързани с рентабилността на двете немски компании, във връзка със значителните инвестиции, които правят в технологии, свързани с електрически автомобили, както и сериозната конкуренция в сектора, което може да намали рентабилността им през следващите години.

безплатен обучителен пакет

Ако искате да се впуснете в търговията на финансовите пазари, но все още не се чувствате достатъчно уверен в собствените си знания и умения, повишете ги с някое от нашите безплатни обучения и се възползвайте от най-новата ни оферта - Безплатен Обучителен Пакет 2018 г.

Още по темата:

Какво са договори за разлика и какви са техните предимства пред реалните акции?

Как да инвестирате в акции и да печелите през 2018 г.?

Кои са най-добрите валути за търговия?

Каква е реалистичната доходност, която трейдърите трябва да очакват от Forex и CFD- пазарите

Търговията носи риск: Настоящият материал се предоставя единствено с аналитичен характер и не е съвет или препоръка за търговия с финансови инструменти, или други активи. Миналите резултати не са непременно показателни за бъдещите резултати.

Търговията с валути или договори за разлика с маржин носи висока степен на риск и може да не е подходяща за всички инвеститори. Има вероятност да претърпите загуба равна на или по-голяма от цялата Ви инвестиция. Следователно не трябва да инвестиране или да рискувате пари, които не може да си позволите да загубите. Трябва да се уверите, че разбирате всички рискове.