​BMW, или Mercedes – кой печели битката при акциите?

Април 12, 2018 13:40

Ако сте любители на луксозни автомобили, то много е вероятно да сте фен на BMW, или Mercedes, двата най-големи световни производители на подобен род автомобили в света. Надпреварата между двете компании обаче, се прехвърля и отвъд производството на автомобили... Сега ще погледнем, към това - кой печели битката при акциите, като съпоставим двете компании.

Ще започнем обаче, малко по-отдалеч - защо да инвестирате в немски компании?

Няколко причини защо да изберете инвестиции в немски компании и индекса Dax 30

Ще погледнем към това, защо да инвестирате в немски акции, като направим едно сравнение с родния капиталов пазар - Българска Фондова Борса (БФБ и индекса на сините чипове SOFIX), както и широкия щатски индекс S&P 500.

По-ниски финансови оценки

Немският индекс DAX се отличава със съотношение цена-печалба от 18, или точно толкова, колкото е съотношението на индекса на сините чипове SOFIX на БФБ, изчислено от изданието Infostock – при ниво от 18.17. Или тук родния капиталов пазар няма конкурентно предимство.

За сравнение същото съотношение на широкия щатски S&P 500 е около 25.

Разбира се по подобие на родните компании и компонентите на немския индекс DAX се отличават с различни съотношения – някои са с по-ниски такива, други с по-високи. Това може да се види от таблицата по-долу.

Например, между 6 и 8 е съотношението цена-печалба на компаниите Lufthansa, Daimler AG, BMW и Volkswagen.

Компания PE Див. Дох. PE* Див. Дох. Корел. 30 дни
Lufthansa 6.13 2,60 % (2017) 6,03 (2018) 3,13 % (2018) 0,5533
BMW 6.64 4,59 % (2017) 8,02 (2018) 4,43 % (2018) 0,6982
Daimler 7.19 5,16 % (2017) 7,02 (2018) 5,56 % (2018) 0,8249
Volkswagen 7.35 2,37 % (2017) 6,48 (2018) 3,16 % (2018) 0,7595
Vonovia SE 8.15 3,20 % (2017) 14,08 (2018) 3,53 % (2018) 0,5971
RWE 8.5 8,82 % (2017) 13,74 (2018) 3,32 % (2018) 0,3893
Covestro 8.69 2,55 % (2017) 8,32 (2018) 3,02 % (2018) 0,7167
Deutsche Telekom 11.56 4,39 % (2017) 14,63 (2018) 5,11 % (2018) 0,7757
Allianz 12.62 4,16 % (2017) 10,47 (2018) 4,78 % (2018) 0,9102
E.ON 13.57 3,30 % (2017) 13,76 (2018) 4,89 % (2018) 0,3280
BASF 14.25 3,38 % (2017) 13,17 (2018) 3,79 % (2018) 0,9084
Merck 14.57 1,39 % (2017) 13,57 (2018) 1,64 % (2018) 0,6178
Comntinental 14.92 1,99 % (2017) 12,47 (2018) 2,37 % (2018) 0,8169
Siemens 16.52 3,10 % (2017) 13,85 (2018) 3,65 % (2018) 0,9351
Deutsche Post 17.75 2,89 % (2017) 15,11 (2018) 3,41 % (2018) 0,8798
HeidelbergCement 18.54 2,10 % (2017) 11,41 (2018) 3,12 % (2018) 0,8705
Henkel Kga Vz. 18.84 1,62 % (2017) 17,10 (2018) 1,80 % (2018) 0,6339
Fresenius SE & Co. 19.35 1,16 % (2017) 18,33 (2018) 1,22 % (2018) 0,8083
SAP SE 21.07 1,41 % (2017) 18,80 (2018) 1,74 % (2018) 0,8717
Deutsche Borse 21.08 2,53 % (2017) 20,73 (2018) 2,45 % (2018) 0,6907
Fresenius Medical 22.33 1,21 % (2017) 18,54 (2018) 1,36 % (2018) 0,7544
Infineon 25 1,18 % (2017) 23,79 (2018) 1,28 % (2018) 0,8465
adidas 25.24 1,55 % (2017) 24,92 (2018) 1,52 % (2018) 0,4657
Deutsche Bank 25.78 0,69 % (2017) 12,21 (2018) 2,36 % (2018) 0,7785
Bayer 27.85 2,70 % (2017) 14,40 (2018) 2,94 % (2018) 0,8296
Beiersdorf 33.07 0,72 % (2017) 25,65 (2018) 0,81 % (2018) 0,4276
thyssenkrupp 67.8 0,60 % (2017) 14,96 (2018) 1,15 % (2018) 0,8289
Munchener Ruckversicherngs 74.48 4,74 % (2017) 11,22 (2018) 4,98 % (2018) 0,7856
Commerzbank 104.04 14,31 (2018) 1,45 % (2018) 0,7283

Добрата дивидентна доходност

Сигурно си мислите, че компаниите, компоненти на SOFIX са по-добрия избор тук, предвид на отрицателните лихви в ЕС… И ще сгрешите!

Определено това е най-изненадващото в цялата ситуация. В среда на рекордно ниски лихви, е нормално инвеститорите да насочват средствата си към акции изплащащи дивидент и това да повиши цените им, съответно до понижи доходността им от дивиденти.

Оказва се обаче, че определено е налице сериозен дисбаланс между дивидентната доходност на немските компании и нивата на лихвите. Както можем да видим, отново от таблицата по-долу, редица немски компании се отличават с дивидентна доходност от над 4%.

Най-високата дивидентна доходност, която откриваме при акциите на RWE, в размер на цели 8.8%, за тази година. През следващата обаче, дивидентната доходност се очаква да се понижи до 3.3%.

Нещо повече, дивидентната доходност на трите компании с най-ниско съотношение цена-печалба, които посочихме по-горе – е в размер на между 2.4 и 5.16%, с подобни перспективи и за следващата година!

Наличие на догонващ потенциал

Родния капиталов пазар изостана сериозно зад ръста на световните борсови индекси през изминалата година, както и през последните няколко години. Оказва се обаче, че това важи и за немските компании, компоненти на индекса на сините чипове DAX 30.

На практика, от дъното на показателя в разгара на финансовата криза, до момента – индексът DAX се е повишил близо два пъти и половина. За същия период и от същата отправна точка, широкият S&P 500 е нараснал над 4 пъти.

Както се вижда от графиката по-долу, през последната една година двата индекса се движат с доста различни амплитуди. За последната една година, немският индекс е добавил 1.5% към стойността си, докато щатския индекс се е повишил с близо 13%.

Дивидентната доходност на Daimler и BMW

Сега ще обърнем специално внимание на дивидентната доходност на двата водещи световни производителя на луксозни автомобили. Започваме с дивидента на Daimler, защото той бе гласуван на 5-ти април, а последната дата с право на дивидент бе 6-ти април.

Дивидента при Daimler

Разпределения дивидент през тази година, бе в размер на 3.905 милиона евро, спрямо 3.477 милиона евро, през изминалата година, съгласно сайта на Daimler.

Целта на компанията, по отношение на дивидента е да се разпределя стабилно през следващите години 40% от печалбата на компанията.

Много интересно бе движението в акциите на компанията, които достигнаха ниво от 69 евро, в последния ден, когато се търгуваха с право на дивидент. На следващия ден, последва изключително силно поевтиняване - до нива от 65.50 евро.

Дивидента на BMW

Първо, на базата на изплащания дивидент през последните три години, както може да се види от графиката по-долу, може да се очаква компанията да плати дивидент от 3.8 евро (ако запази тенденцията на повишение на дивидента с 30 евроцента).

Много често, двете седмици преди решението за дивидента, или някъде в последната трета на месец април, акциите на немската компания BMW се търгуват при, или близо до най-високите си нива за годината. Отново можете да проследите това на графиката.

Предвид на факта, че най-високите нива при акциите на BMW, бяха от около 98 долара за акция, то пред инвеститорите може да е налице възходящ потенциал, от около 10% (спрямо настоящите нива от 89 долара за акция), при това в рамките на следващия месец.

Както можем да видим отново на представената графика, в деня на дивидента си, през последните шест години, акциите на компанията са се търгували при нива, които са носили дивидентна доходност от между 2.86% и 4.2%.

Или ако дивидента е в размер на 3.8 евро, а тенденцията се запази – тоест акциите са при цена, която да им дава дивидентна дохдност между посочените два процента, то това означава, те да струват между 132 евро (при дивидентна доходност от 2.86%) и 90.5 евро.

Ако акциите са със същата дивидентна доходност от миналата година – при ниво от 4%, а дивидента възлезе на 3.8 евро, то това би се превело като цена от 95 евро. Последната дата без право на дивидент е била 12-ти май 2017-та година.

Разбира се всичко това са само предположения и не бива да се приемат като съвет за покупка, или продажба на акциите на BMW. Не забравяйте, че историческото представяне на един актив, не е гаранция за бъдещото му такова... И все пак!

Защо да си купите CFD-тъ върху акции на BMW и Daimler?

Купувайки си CFD-та върху акциите на двата немски производителя, Вие на практика залагате на бизнес, който да ви носи годишна възвръщаемост между 12 и 14%, както и бонус под формата на дивидент на над 4% на година. Това, че договорите за разлика, на практика представляват търговия с разлика в цената, а не покупка на реални акции, няма да Ви засегне по никакъв начин. Пак ще можете да разчитате, че ще получите дивидента си, както и че ще печелите в съответствие с ръста в цената на акциите на двете компании.

Дори напротив, договорите за разлика имат редица предимства, съпоставени с покупката на реални акции. И основното от тях е наличието на разполагаем ливъридж!

Съгласно данните на европейската асоциация на автомобилните производители, BMW се радва на едни от най-ускорените продажби в Европа. В допълнение компанията сериозно се облагодетелства от загубата на пазарен дял на Volkswagen, следствие на разразилия се скандал с дизеловите й автомобили.

Може би най-важното обаче е че компанията гледа в бъдещето с масирани инвестиции в електрически автомобили. Последното свидетелство за това, бе инвестиция в производителя на електрически автобуси – стартъпа Proterra.

Компанията планира да продаде над 100 000 електрически автомобила през тази година, а проаджбите на „зелени модели", включително и на хибридни автомобили, да се повишат до 20-25% от общите до 2025-та година.

Предвид на факта, че BMW продава по около 2 милиона автомобила на година, това би означавало планирано повишение с между 5 и 8 пъти на екологични автомобили в следващите осем години.

Междувременно BMW се радва на добри продажби на настоящите си електрически автомобили. Например, продажбите на модела i3, са отбелязали повишение от 55% през миналия месец на годишна база.

Ако искате да търгувате със CFD-та на BMW, или Daimler, можете да направите това, като откриете реална сметка за търговия в британския брокер. Вижте, какви са предимствата да търгувате със CFD-та с Admiral Markets - брокер номер едно в Германия и Великобритания през последните няколко години, предлагащ защита от негативен баланс!

Доста сериозни са и амбициите на Daimler към електрическите автомобили. Последно, компанията обяви плановете си за разработване на електрически седан, който да се конкурира с популярния модел на Tesla - Model S, за вниманието на потребителите в луксозния клас.

Седанът, който се очаква да носи името EQ S, се очаква да е с размерите на S-класата на компанията и да е задвижван от батерии.

Mercedes си върна "короната", на най-голям производител на луксозни автомобили, през изминалата година, отнемайки я от BMW, като стабилно запазва лидерската си позиция и през тази година.

Какви са основните заплахи пред двата автомобилни производителя?

Да, ще кажете, че двете компании са задлъжнели и ще сте напълно прави!

Това е и една от най-сериозните заплахи пред тях (по-скоро към техните печалби, бизнес и дивидент), в среда на потенциално повишение на лихвите, каквото се случва в САЩ в момента и се очаква да се случи и в Европа.

Задлъжнялостта е доста типичен фактор за бизнеса на автомобилостроенето и най-сериозната потенциална заплаха пред него. Всички видяхме, как щатските автомобилни компании, бяха на ръба на фалита в разгара на финансовата криза през 2008-ма година. Допълнителни заплахи има и по направление на забраната за стари дизелови автомобили в Европа и потенциалните мита, които САЩ планира да наложи върху стоманата...

И все пак...Все още няма признаци за нова финансова и икономическа криза. Европейската и световната икономика се възстановява, както и търсенето на луксозни автомобили. BMW и Daimler са едни от лидерите по инвестиции и иновации в електрически автомобили, което е бъдещето.

Няма как да не подчертаем и факта, че BMW е една от най-ниско задлъжнелите компании в сектора. Поглед към последните й финансови отчети сочи, че компанията разполага с 92.8 милиарда долара задължения. Тя обаче, има още кеш в размер на 13.2 милиарда долара, както и годишна чиста печалба в размер на 7.6 милиарда долара.

Компанията оперира при съотношение възвръщаемост на собствения капитал от 17.39%, което е изключително. Само ще припомним, че това е едно от следените от Бъфет съотношения, като той препоръчва да се инвестира в компании с подобно съотношение от над 15%. Разбира се, докато сме на темата Бъфет, няма как да не отбележим и факта, че той едва ли би инвестирал в тази компания, защото не харесва задлъжнели компании.

Поради тази причина,Бъфет като цяло не харесва автомобилния сектор...

Как стоят нещата при Daimler? Доста подобно...

Компанията е с общи задължения, в размер на 127.12 милиарда евро, годишна печалба, в размер на 9.84 милиарда евро, според данни на изданието Yahoo! Finance и кеш от 18.4 милиарда евро. Възвръщаемостта на собствения капитал е при ниво от 17.46%.

Няма как да не посочим и още две заплахи, свързани с рентабилността на двете немски компании, във връзка със значителните инвестиции, които правят в технологии, свързани с електрически автомобили, както и сериозната конкуренция в сектора, което може да намали рентабилността им през следващите години.

Ако искате да се впуснете в търговията на финансовите пазари, но все още не се чувствате достатъчно уверен в собствените си знания и умения, повишете ги с някое от нашите безплатни обучения и се възползвайте от най-новата ни оферта - Безплатен Обучителен Пакет 2018 г.

Още по темата:

Какво са договори за разлика и какви са техните предимства пред реалните акции?

Как да инвестирате в акции и да печелите през 2018 г.?

Кои са най-добрите валути за търговия?

Каква е реалистичната доходност, която трейдърите трябва да очакват от Forex и CFD- пазарите

Търговията носи риск: Настоящият материал се предоставя единствено с аналитичен характер и не е съвет или препоръка за търговия с финансови инструменти, или други активи. Миналите резултати не са непременно показателни за бъдещите резултати.

Търговията с валути или договори за разлика с маржин носи висока степен на риск и може да не е подходяща за всички инвеститори. Има вероятност да претърпите загуба равна на или по-голяма от цялата Ви инвестиция. Следователно не трябва да инвестиране или да рискувате пари, които не може да си позволите да загубите. Трябва да се уверите, че разбирате всички рискове.

Avatar-Admirals
Admirals Решение от типа всичко в едно за харчене, инвестиране и управление на парите Ви

Повече от брокер, Admirals е финансов хъб, предлагащ широка гама от финансови продукти и услуги. Ние правим възможен подхода всичко в едно към личните финанси чрез цялостно решение за инвестиране, харчене и управление на пари.